همه چیز در مورد فولاد

همه چیز در مورد فولاد

همه چیز در مورد فولاد

همه چیز در مورد فولاد

استیل نسوز چیست؟

راهنمای انتخاب استیل نسوز و مناسب درجه حرارت زیاد

استنلس استیل از جمله فلزاتی است که در ترکیب خود دارای آهن، کروم و نیکل است. این گروه از فلزات به دلیل ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی که دارند در ساخت انواع تجهیزات، سازه‌های صنعتی، ماشین‌آلات و لوله‌های انتقال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اما پژوهش‌گران در سال‌های اخیر از نوع جدیدی از استیل‌ها به عنوان استیل نسوز رونمایی کرده‌اند که کاربردها و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. از آن جایی که از این رده فولاد می‌توان برای ساخت لوله استیل نیز استفاده کرد این سوال برای افراد به وجود می‌آید که لوله استیل نسوز چیست؟

معرفی استیل نسوز

فولادهای ضد زنگ بیشتر با ویژگی مقاومت در برابر خوردگی مطرح می‌شوند. دومین دلیل رایج استفاده از فولادهای زنگ نزن به دلیل خواص آنها در دمای بالا است. فولادهای زنگ نزن را می‌توان در کاربردهایی که مقاومت در برابر اکسیداسیون در دمای بالا ضروری است و در سایر کاربردها که مقاومت در دمای بالا مورد نظر استفاده نمود.

 محتوای بالای کروم که برای مقاومت در برابر خوردگی فولادهای زنگ نزن بسیار مفید است، برای مقاومت در دمای بالا و مقاومت در برابر پوسته شدن در دماهای بالا نیز بسیار با اهمیت است.

استیل نسوز نسل جدیدی از خانواده فولادهای ضدزنگ است که در ترکیب خود علاوه بر آهن و کربن، عناصر دیگری دارد که خصوصیات ویژه‌ای به این آلیاژها می‌دهند. اول از همه این آلیاژها به دلیل وجود نیکل و همچنین کروم بالای 18 درصد در دسته استنلس استیل قرار داد می‌شوند.

اما آن چه که باعث ایجاد تفاوت در چنین استیل‌هایی شده است، مقاومت حرارتی بسیار مناسب آن‌ها است. این استیل‌ها بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید شده‌اند و می‌توانند به سادگی دماهای بسیار بالایی را تحمل کنند. 

محدوده دمایی که استیل‌های نسوز قابلیت تحمل آن را دارد، بین ۵۰۰ تا ۱۱۵۰ درجه سانتی گراد است. اگر شما هم قصد دارید تا دست به انتخاب استیل نسوز برای اهداف خود بزنید، بهتر است بیشتر با این فلز آشنا شوید.

مقاومت در برابر اکسیداسیون فولاد ضدزنگ نسوز

مقاومت در برابر اکسیداسیون، یا پوسته پوسته شدن (Scaling)، به مقدار کروم بستگی دارد، همانطور که مقاومت در برابر خوردگی به میزان کروم موجود در آلیاژ بستگی دارد. اکثر فولادهای آستنیتی، با میزان کروم حداقل 18 درصد، می توانند در دماهای تا 870 درجه سانتیگراد و گریدهای 309 و310 حتی در دماهای بالاتر استفاده شوند. 

اکثر فولادهای مارتنزیتی و فریتی مقاومت کمتری در برابر اکسیداسیون دارند و در نتیجه دمای عملیاتی مفید کمتری دارند. یک استثنا در این مورد، گرید فریتی 446 است که تقریباً 24٪ کروم دارد و می‌توان از آن برای مقاومت در برابر پوسته شدن در دماهای تا 1100 درجه سانتیگراد استفاده کرد.

استحکام خزشی

استحکام مواد در دمای بالا به طور کلی بر حسب “استحکام خزشی” آنها بیان می‌شود. یا به عبارتی توانایی فلزات برای مقاومت در برابر اعوجاج در مواجهه طولانی مدت با دمای بالا، که همان استحکام خزش آلیاژ است. 

از این نظر، فولادهای زنگ نزن آستنیتی خصوصیات مطلوبی دارند. نسخه‌های کم کربن گرید‌های آستنیتی استاندارد (گرید 304L و 316L ) استحکام کمتری در دمای بالا دارند، بنابراین معمولاً برای کاربردهای سازه‌ای در دماهای بالا استفاده نمی‌شوند. 

آلیاژ‌های پُر کربن هر گرید (مثلا 304H ) دارای محتوای کربن بالاتری هستند و استحکام خزشی قابل توجهی دارند. گریدهای H برای برخی از کاربردهای دمای بالا توصیه شده است.

 علاوه بر خصوصیاتی که گفته شد  رفتار فولادهای ضد زنگ در دماهای بالا در پایداری سازه‌ای، تاثیر عوامل محیطی مثل وجود عناصر مختلف و انبساط حرارتی متفاوت است. 

آلیاژهای رایج فولاد نسوز

فولادهای نسوز بسته به ساختار و عناصری آلیاژی، در گریدها و گروه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. امروزه می‌توان گریدهای مختلفی که خصوصیات مناسبی در دماهای بالا دارند را در این گروه از استیل‌ها قرار داد.

با این وجود، مهمترین آلیاژهایی که به عنوان استیل نسوز شناخته می‌شوند عبارت‌اند از:

آلیاژ 309 و 309S

آلیاژ 310 و 310S

آلیاژ 314 یا همان 1.4841

کاربردهای استیل نسوز

فولاد ضدزنگ و یا استیل نسوز به دلیل ویژگی‌های و مزایای بسیار زیادی که دارد، به وفور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان از این مواد برای ساخت انواع لوله‌های مختلف در صنعت لوله کشی استفاده کرد. 

با توجه به این که استیل‌های نسوز در برابر خوردگی، زنگ زدگی، خزش و فرسودگی در شرایط دمای بالا مقاوم هستند، احتمالا بتوانید حدس بزنید که دلیل محبوبیت لوله استیل نسوز چیست. با این وجود، صنایع بسیار گوناگونی هستند که از استیل‌های نسوز استفاده می‌کنند.

از مهمترین کاربردهای استیل و یا فولاد نسوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- صنایع سرامیک سازی

2- صنایع ساخت شیشه

3- صنایع مختلف پتروشیمی و شیمیایی

4- صنایع غذایی

5- ساخت پره های توربین گازی

6- تولید انواع دیگ های بخار

7- ساخت پیچ و مهره های مقاوم در برابر حرارت

8- تولید مخازن تحت فشار

9- تولید محفظه‌های مخصوص عملیات حرارتی

10- تولید شاسی‌های کوره‌های نورد

11- ساخت جداره‌های بیرونی کوره‌های ذوب فلزات

12- تولید انواع مشعل‌های روغن

13- ساخت قطعات موتور موشک و هواپیما

14- صنعت سیمان

15- تولید مبدل‌های حرارتی

16- ساخت اگزوز موتورها

.

ورق فلزی برجسته

چگونه ورق فلزی را برجسته کنیم؟


کمی به‌دور و بر خود نگاه کنید. حتماً شما هم چند باری دیوار آسانسور یا دیوارهای فلزی دیگری را دیده‌اید که دارای نقش‌های برجسته هستند. حتی می‌توانید جعبه‌ها و ابزارهای تزئینی را بیابید که با کمک ورق فلزی برجسته تولید شده‌اند. 
شاید تصور کنید که این ورق‌ها تنها جنبه تزئینی دارند؛ اما بد نیست بدانید با این روش علاوه بر زیبایی، مقاومت فلز نیز افزایش می‌یابد.

ورق فلزی برجسته چیست؟

اگر کمی تأمل کنید حتماً جعبه‌های تزئینی را به یاد خواهید آورد که سطحی زیبا و برجسته‌ای دارند. این لوازم اغلب با ورق فلزی برجسته روکش می‌شوند.
 این ورق‌ها را با کمک قالب‌های مختلف به شکل و طرح موردنظر در‌آورده و سپس به‌صورت برش خورده یا بافت‌دار در تزیین جعبه‌ها یا حتی دیوارها در بدنه کابین آسانسور مورداستفاده قرار می‌گیرند. 
نوار‌های تزیینی آلومینیومی در جعبه جواهرات، جای لوازم‌آرایش، ظرف غذا یا حتی جعبه ابزار مورداستفاده قرار می‌گیرند.

برای پوشش دیوار و بخصوص دیواره و در آسانسور استفاده از این ورق‌ها با جنس استنلس استیل بسیار رایج است. استیل فلزی است که به دلیل خصوصیاتش مثل ضدزنگ بودن  و استحکام بالا، دوام عالی دارد و برای کاربردهای دکوراتیو محصولی ایده‌آل است. 

انواع ورق فلزی برجسته چیست؟

ورق‌های فلزی انواع مختلفی دارند و این دسته‌بندی‌ها بر اساس فاکتورهای متفاوتی ایجاد می‌شوند. یکی از طبقه‌بندی‌ها برای انواع ورق فلزی برجسته به جنس فلزی ‌برمی‌گردد که بر روی آن طرح و نقش می‌زنید. البته علاوه بر نوع آلیاژ که اغلب استیل استنلس است،
بسته به روشی که طرح را به کمک آن ایجاد می‌کنند نیز این روکش‌ها در طبقات مختلفی قرار می‌گیرند. حتی این ورق‌ها را بر اساس سایزی که تولید  می‌کنند نیز می‌توان به دسته‌های گوناگونی تقسیم‌بندی کرد‌.


برخی از آن‌ها در اندازه‌های بزرگ تولید می‌شوند که در آسانسور به‌کاررفته و نسبت به اندازه‌های کوچک‌تر دارای نقایص کمتری هستند. ورق‌های فلزی را علاوه بر استیل بر روی مس و آلومینیوم نیز پیاده می‌کنند. 
تفاوت فلز مس با استیل این است که مس را اغلب در اندازه‌های کوچک‌تر برای ساخت اشیاء و ظروف تزئینی و با کمک ابزارهای دستی مانند قلم برجسته می‌کنند و گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و چکش خوار محسوب می‌شود. ورق فلزی نوع برجسته از جنس استیل اغلب در ابعاد بزرگ و با کمک ماشین تولید می‌شوند.

چگونه ورق فلزی را برجسته کنیم؟

البته خودتان نیز می‌توانید ورق‌ فلزی را بصورت برجسته طرح‌دار کنید. برای این کار به قلم یا ابزار برجسته‌سازی دستی و یا قالب و نورد ماشینی نیاز دارید. برای برجسته سازی با روش‌های دستی، تنها دقت کنید که ورق را بر روی پد لاستیکی قرار دهید. 
به‌این‌ترتیب به زیبایی کار می‌افزایید. اگر از پد لاستیکی استفاده نکنید، زمانی که با قلم یک سمت کار را ضربه می‌زنید ورق دچار اعوجاج می‌شود. روشی که ذکر شد از جمله روش‌های بسیار آسان است؛ اما تنها شیوه برای برجسته‌کردن ورق فلزی نیست.

برای اینکه بتوانید طرح‌های مختلفی مانند درخت، حیوان، حروف، عدد، منظره یا هر طرح دیگر را بر روی ورق استیل موردنظر خود پیاده کنید، می‌توانید از دو قالب نیز استفاده کنید. 
این روش برخلاف شیوه قبلی نیاز به نیروی کمتر دارد و کل ورق را تحت فشاری یک سان قرار می‌دهد. بسته به جنس ورق، ضخامت و محلی که کار را در آن انجام می‌دهید این نیرو می‌تواند کم یا زیاد شود. 
در این شیوه از پرس مکانیکی استفاده می‌شود و برای جلوگیری از آسیب‌دیدن فلز، قالب و پانچ نیز نیاز خواهند بود. همچنین استفاده از غلطک‌های نورد مخصوص این کار نیز بهترین روش برای تولید ورق طرح‌دار برجسته است و در صنعت از همه روش‌ها رایج‌تر است.


خواص ورق فلزی برجسته

استفاده از ورق‌های فلزی برجسته می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. اولین  ویژگی از مزایای ورق فلزی برجسته این است که این بافت‌های برجسته مانع از تماس مستقیم اشیاء با سطح اصلی ورق و سایش آن می‌شوند؛ 
در نتیجه کمتر دچار خط و خش شده و جلوه خود را در بلند مدت بیشتر حفظ می‌کند. برای مثال استفاده از ورق استیل با طرح برجسته دانه گندمی در دیواره آسانسور از خط خش ناشی از سایش و خش افتادن اشیاء تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند. بااین‌وجود نمی‌توان ادعا کرد که این تنها خاصیت ورق‌های مذکور است.

خواص مکانیکی

زمانی که ورق فلزی در حال تغییر شکل و برجسته‌سازی است، خواص مکانیکی فلز به دلیل تغیر در ساختار آن افزایش داده شده و آن را قوی‌تر می‌کنید. از جمله ویژگی‌هایی که در این روند حاصل می‌شود، بالا رفتن استحکام ورق و خصوصیات سطحی فلز است. 
اغلب این ورق‌ها از جنس استیل استنلس هستند که نقوش برجسته به‌صورت سه‌بعدی بر روی آن حک می‌شود و جلوه زیبایی به آن می‌دهد.

افزایش پایداری و دوام

این ورق‌ها بسیار پایدار، با دوام، زیبا و مقرون‌به‌صرفه و نوع استنلس استیل آن دوستدار محیط‌زیست بوده و برای انواع کاربری‌ها قابل‌استفاده هستند. پس از برجسته‌کردن فلز، 
این صفحات می‌توانند فشار بیشتر را تحمل کنند و در مقابل عیوب ظاهری، سایش و فرورفتگی پایداری بیشتری داشته باشند؛ ‌ در ضمن نگهداری و تمیز کردنشان ساده است و دیگر از زنگ زدن نیز خبری نیست‌.

نکاتی که هنگام خرید ورق فلزی برجسته باید در نظر بگیرید

ورق فلزی برجسته در واقع یکی از پوشش‌های بسیار زیبا و مقرون‌به‌صرفه است که می‌توان برای دیوار مکان‌ها و وسائل نقلیه عمومی یا آسانسور از آن استفاده کرد. ازآنجاکه این ورق‌ها بسیار سبک و البته زیبا هستند، طرف‌داران زیادی دارند؛ ‌ به همین دلیل اگر درصدد تهیه آن هستید، 
باید برخی نکات را در نظر بگیرید تا خریدی مطمئن داشته باشید. یکی از نکات خرید ورق فلزی برجسته کیفیت و قیمت این محصول است.


فراموش نکنید این ورق‌ها در ابعاد کوچک اغلب کار دست هستند و اگر به‌اندازه یک پانل 1 در 2 متر خریداری می‌کنید با کمک دستگاه‌های نورد به آن طرح و نقش داده‌اند. همین امر می‌تواند قیمت ورق‌های کوچک را گران‌تر از پانل‌های بزرگ کند‌. 
جنس ورق نیز بسیار مهم است. استیل استنلس، آلومینیوم یا مس بهترین نوع این ورق‌ها هستند که می‌توانید تهیه کنید. اغلب برای گزینه دیواری بهتر است از استیل استفاده کنید که زنگ نمی‌زند، نگهداری آسان و مقاومت بیشتری دارد. برای موارد تزئینی و دکوراتیو خاص مس نیز انتخابی جذاب محسوب می‌شود.
.